Tähän mennessä netistä löytämiäni ulkomaisia artikkeleita
Allairea, J.C., McLaughlin, A.C., Trujilloa, A., Whitlocka, L.A, LaPortea, L., Gandyb, M., Successful aging through digital games: Socioemotional differences between older adult gamers and Non-gamers, Computers in Human Behavior, Volume 29, Issue 4, July 2013, Pages 1302–1306
Almeida, O.P., Yeap, B.B. , Alfonso, H., Hankey, G.J., Flicker,L., Norman, P.E., Older Men Who Use Computers Have Lower Risk of Dementia
Anguera, J.A., Boccanfuso, J., Rintoul, J. L., Al-Hashimi, O., Faraji, F., Janowich, J., Kong, E., Larraburo, Y., Rolle, C., Johnston, E. & Gazzaley, A., Video game training enhances cognitive control in older adults, Nature 501, 97–101 (05 September 2013) doi:10.1038/nature12486
Ballesteros,S., Prieto, A., Mayas, J., Toril, P.,
Pita, C., Ponce de León, L., Reales. J.M., Waterworth ,J., Brain training with non-action videogames enhances aspects of cognition in older adults: a randomizedcontrolled trial., Front Aging Neurosci. 2014 Oct
14;6:277. doi: 10.3389/fnagi.2014.00277. ECollection 2014.
Basak, C., Boot W.R., Voss, M.W., Kramer, A.F., Can training in a real-time strategyvideo game attenuate cognitive decline in older adults? , Psychol Aging. 2008 Dec;23(4):765-77.
Binder, J.C., Zöllig, J, Eschen, A., Mérillat, S., Röcke, C., Schoch, S.F., Jäncke, L. and Martin, M., Multi-domain training in healthy old age: Hotel Plastisse as an iPad-based serious game to systematically compare multi-domain and single-domain training, Front. Aging Neurosci., 23 July 2015
Blumen, H.M., Gopher, D., Steinerman, J.R. and Stern, Y., Training cognitive control in older adults with the space fortress game: the role of training instructions and basic motor ability, Front. Aging Neurosci., 11 November 2010
Boot, W.R., Champion, M., Blakely, D.P., Wright, T., Sounders, D.J. and Charness, N., Video games as a mean to reduce age-related cognitive decline: attitudes, compliance and effectiveness, www.frontiersin.org, February 2013, Volume 4
Chambon, C., Herrera, C., Romaiguere, P., Paban, V., Alescio-Lautier, B., Benefits of computer-based memory and attention training in healthy older adults., Psychology and Aging, Vol 29(3), Sep 2014, 731-743.
Gerling, K.M., Schild, J., Masuch, M., Exergame design for elderly users: The case study of SilverBalance
Green, C.S., Seitz, A.R. The Impacts of Video Games on Cognition (and How the Government Can Guide the Industry), Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences 2015, Vol. 2(1) 101–110
Hanel, D.M., Bai, Y., Wunderlich, S.M., The effect of active video games on the heart rate of older adults, Healthy Aging Research 2015, 4:10
Kaufman, D., Sauvé, L., Renaud, L., Sixsmith, A. Mortenson, B., Older Adults’ Digital Gameplay: Patterns, Benefits, and Challenges, Simulation & Gaming, 2016
Kueider, A.M., Parisi, J.M., Gross, A.L., Rebok, G.W., Computerized Cognitive Training withOlder Adults: A Systematic Review, Department of Mental Health, Johns
Hopkins University Bloomberg School of Public Health, Baltimore,
Maryland, United States of Americ
Loos, E., Designing meaninful intergenerational
digital games, 2014
Nap, H.H., Ijsselsteijn, W.A., deKort, Y.A.W., Age differences in association with
digital gaming, 2009
Nap, H.H., Kort, Y.A.W., Ijsselsteijn, W.A., Senior gamers: Preferences, motivations and needs, Gerontechnology, Vol.8, No4, 2009
Nap, H.H., Kort, Y.A.W., Ijsselsteijn, W.A., Senior gamers: Preferences, motivations and needs, Gerontechnology, Vol.8, No4, 2009
Schutter, B. and Vandenabeele, V., Meaningful play in elderly life, 2008
Toril, P., Reales, J. M., Ballesteros, S., Video game training enhances cognition
of older adults: A meta-analytic study. Psychology and Aging, Vol 29(3), Sep
2014, 706-716
Zelinski, E.M., Reyes, R., Cognitive benefits of computer games for older adults, Gerontechnology, Vol.8, No4, 2009
Suomalaisia tutkimuksia, raportteja ja opinnäytteitä
Haapanen, J., IKÄÄNTYNEIDEN HUOMIOKYKYÄ AKTIVOIVIEN MOBIILIPELIEN KÄYTTÄJÄ JAKÄYTETTÄVYYSKOKEMUKSIA, Satakunnan ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, Huhtikuu
2014
Hämynen, T., Xbox 360 kinect -pelikonsolin kokeilun raportti 15.4.2013
Toivola, J., Ikäihmisten aktiivisuus ja hyvinvointi paremmaksi konsolipelienavulla. Turun ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiteknologia, 2014
Tuohimaa. I.,
Digipelaaminen ja seniorit - Case ENTER ry, Opinnäytetyö, Toukokuu,
2016, Laurea-ammattikorkeakoulu, Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
Tutkimus- ja kehitysprojekteja
Join In -projektin virallinen sivu löytyy tästä linkistä.
Kansainvälisessä Join-In nimisessä
tutkimus- ja kehitysprojektissa tavoitteena on ollut selvittää
vanhusten toiveita ja asenteita tietotekniikkaa ja digitaalisia
pelejä kohtaan. Yhtenä näkökulmana projektissa on pohdittu sitä,
minkälaisia tietokonepelejä senioreille pitäisi suunnitella. Pelejä
koskevia tuloksia esitellään Designing a game for seniors -sivulla,jonne pääsee tästä linkistä.
Join In -projektin virallinen sivu löytyy tästä linkistä.
Mitä muita artikkeleita ja kirjallisia tietolähteitä on saatavilla? Lähteistä voi kertoa tämän blogipostauksen kommenttien avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti