Esittelen Civilization 4
-strategiapeliä ja sen pelaamista tietokonepeleistä kiinnostuneille
senioreille Enter Ry:n järjestämässä tilaisuudessa 3.12.2014
Helsingissä. ENTER ry on yhdistys eläkkeelle siirtyneille ja
siirtyville ihmisille, joita tietotekniikka kiinnostaa.
Itse olen pelannut Civilization pelejä
vuodesta 1996 lähtien. Eniten olen pelannut Civilization 2 peliä,
josta innostuin aikanaan niin, että asentamisen jälkeen ensimmäinen
yökin meni pelatessa. Civilization 4 -peliä olen pelannut muutaman
vuoden ja Civilization V -peliä vasta tämän vuoden alkupuolelta
lähtien. Sen sijaan Civilization 3 -peli jäi aikanaan vain kokeilun
asteelle.
Pelin esittely on tarkoitettu
senioreille, jotka eivät tunne esiteltävää peliä ollenkaan.
Esittelyn tarkoituksena on antaa osanottajille yleiskuva pelistä ja
sen pelaamisesta niin, että he ymmärtävät pelin idean, pystyvät
arvioimaan sen kiinnostavuutta ja sopivuutta itselleen ja osaavat
aloittaa pelaamisen, jos niin haluavat.
Esittelytilanteessa osanottajat voivat seurata näyttöruudun tapahtumia heijastettuna videoprojektorilla valkokankaalle. Osanottajia rohkaistaan esittämään kysymyksiä koko esittelyn ajan.
Esittelytilanteessa osanottajat voivat seurata näyttöruudun tapahtumia heijastettuna videoprojektorilla valkokankaalle. Osanottajia rohkaistaan esittämään kysymyksiä koko esittelyn ajan.
Esittely lähtee liikkeelle pelin
perusideasta – oman sivilisaation rakentamisesta kivikaudesta
avaruusaikaan.
Ensimmäiseksi esittelen pelin
aloittamisen ja sen yhteydessä tehtävät, peliin vaikuttavat
valinnat käynnistämällä uuden pelin, tekemällä valinnat ja
selostamalla niitä valinta kerrallaan. Alussa tehtäviä
valintoja ovat
- maailman luonnon olosuhteet
määrittelevä karttatyyppi, joka voi olla mm. maapallon kaltainen
useasta mantereesta koostuva, saaristo, tai yksi laaja mantere
- maailman koko, ilmasto ja merenpinnan
korkeus
- sivilisaatio, joka vaikuttaa siihen,
mitä teknologioita lähtötilanteessa on käytettävissä, onko
sivilisaatio esimerkiksi laajentumishakuinen, organisoitunut,
agressiivinen, yritteliäs vai taloutta toiminnassaan painottava ja
minkälaisia erikoisyksiköitä sillä on käytössään
- pelin vaikeusaste ja pelin
etenemiseen vaikuttava pelinopeus.
Tämän jälkeen peli käynnistyy ja
näkyviin tulee pelinäyttö, jossa on näkyvissä pieni kulmikas
pala maastoa, uudisasukas, soturi, tietoa tilanteesta ja aktivoituna
olevasta hahmosta sekä toimintopainikkeita. Pelinäytön avulla
esitellään peliä ja pelaamisen perusteita kertomalla, että
- uudisasukkaan avulla perustetaan
uusia kaupunkeja, joita sitten lähdetään kehittämään
- sotilaat puolustavat uudisasukasta ja
kylää vihollisia vastaan
- sotilaan ja uudisasukkaan avulla
voidaan myös tutkia ympäröivää maailmaa
- sotilasta ja uudisasukasta
liikutellaan valitsemalla hahmo kohdistamalla siihen hiiri ja
napsauttamalla vasenta painiketta
- hahmojen liikuttelun avulla saadaan
myös uusia alueita näkyviin
- valittuna olevaa hahmoa liikutellaan
viemällä hiiren kohdistin haluttuun kohtaan maastoa ja painamalla
hiiren oikeaa näppäintä
- pelinäyttöä voidaan zoomata hiiren
rullan avulla niin, että hahmoja, rakenteita ja maastoa voidaan
tarkastella tarkemmin tai katoa yleisempää tilannekuvaa
- maaston eri kohtien ominaisuudet
saadaan näkyviin viemällä hiiren osoitin haluttuun kohtaan,
jolloin saadaan tietoa siitä, mitä tuotantoa ja raaka-aineita kyseisestä
kohdasta on saatavilla
- uusia maastokohtia saadaan esiin
liikuttamalla sotilasta ja uudisasukasta kartalla
- vuoro päätetään klikkaamalla
punaista enter -painiketta
Ensimmäinen kaupunki kannattaa
perustaa mahdollisimman nopeasti viemällä uudisasukas haluttuun
kohtaan ja painamalla näytöllä olevaa Rakenna kaupunki
-painiketta. Painikkeen painamisen jälkeen esiin tulee näyttö,
johon voi kirjoittaa haluamansa kaupungin nimen.
Kaupungin perustamisen jälkeen
kysytään, mitä kaupunkiin halutaan rakentaa. Aluksi valittavana
ovat soturi, uudisasukas, työntekijä, varuskunta. Pelin edetessä
valittavana olevien asioiden määrä lisääntyy. Valittavina
oleviin asioihin voidaan vaikuttaa tutkimalla erilaisia asioita.
Rakentamisvalinnan jälkeen kysytään,
mitä halutaan lähteä tutkimaan. Valittavana ovat aluksi muuraus,
pronssivalu, mystiikka, purjehdus, metsästys ja karjankasvatus.
Rakentaminen ja tutkiminen kestävät useamman vuoron ajan.
Työntekijän valmistuttua on sille
annettava ensimmäinen tehtävä. Tehtävä valitaan saatavilla
olevien raaka-aineiden ja haluttujen vaikutusten perusteella.
Kaivostoiminnan avulla lisätään tuotantoa, pientiloja perustamalla
saadaan tuloja, maatiloja perustamalla lisätään ruokatuotantoa ja
teitä rakentamalla helpotetaan liikkumista. Pelin edetessä esiin
tulee uusia raaka-aineita ja uusia tehtäviä.
Työntekijän valmistuttua tulee uusina
rakentamisen mahdollisuuksina valittaviksi entisten lisäksi,
suojamuuri, pyramidi, tiedustelija ja uudisasukas. On päätettävä,
mitä lähdetään rakentamaan seuraavaksi. Valinnat vaikuttavat
pelin tulevaan kulkuun.
Rakentamalla uusia uudisasukkaita
voidaan perustaa uusia kaupunkeja ja laajentaa omaa sivilisaatiota.
Rakentamalla sotilaita, saadaan turvaa rosvoja tai toisten
sivilisaatioiden hyökkäyksiä vastaan. Sotilaat mahdollistavat myös
toisten sivilisaatioiden valloittamisen ja niiden avulla voidaan
suojella uusien kaupunkien paikkoja etsiviä uudisasukkaita.
Tiedustelijan avulla voidaan tutkia ympäristöä. Rakentamalla lisää
työntekijöitä voidaan lisätä tuotantoa. Pyramidien ja muiden
maailman ihmeiden avulla saadaan erilaisia etuja.
Ensimmäisen työntekijän rakentamisen
aikana osanottajille näytettään, miten ympäristöä tutkitaan
sotilaan avulla. Samalla etsitään sopivaa paikkaa toiselle
kaupungille. Ympäristöön perehtymisen aikana vastaan voi tulla vaarallisia eläimiä,
pieniä kyliä tai toisten sivilisaatioiden edustajia. Toimintavaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia selostetaan näiden tilanteiden yhteydessä.
Esittelijä jatkaa pelin pelaamista jonkin aikaa ja selostaa samalla, mitä tekee ja miksi.
Esittelijä jatkaa pelin pelaamista jonkin aikaa ja selostaa samalla, mitä tekee ja miksi.
Lopuksi osanottajien annetaan kokeilla
pelaamista. Palaamalla aloitusmenuun osanottajille annetaan
mahdollisuus kokeilla pelin aloitukseen liittyvien valintojen tekemistä, ensimmäisen kaupungin
paikan valintaa, kaupungin perustamista, rakentamiseen ja tutkimiseen
liittyvien valintojen tekemistä ja ympäristön tutkimista sotilaan
liikuttamisen avulla.
Miltä pelin esittely tällä tavalla tuntuu? Miten
sitä voisi parantaa? Aikaa yhteen esittelykierrokseen on 30...40
minuuttia.
Aloituksen lisäksi lyhyessäkin ajassa voidaan esitellä pelin etenemistä ja myöhempiä vaiheita laajemmin, jos esittelijä on etukäteen pelannut pelin ja tallentanut sopivia kohtia esitettäväksi.
VastaaPoista