sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Miten senioreille kannattaa esitellä Civilization 4 -tietokonepeliä ja sen pelaamista?

Esittelen Civilization 4 -strategiapeliä ja sen pelaamista tietokonepeleistä kiinnostuneille senioreille Enter Ry:n järjestämässä tilaisuudessa 3.12.2014 Helsingissä. ENTER ry on yhdistys eläkkeelle siirtyneille ja siirtyville ihmisille, joita tietotekniikka kiinnostaa.

Itse olen pelannut Civilization pelejä vuodesta 1996 lähtien. Eniten olen pelannut Civilization 2 peliä, josta innostuin aikanaan niin, että asentamisen jälkeen ensimmäinen yökin meni pelatessa. Civilization 4 -peliä olen pelannut muutaman vuoden ja Civilization V -peliä vasta tämän vuoden alkupuolelta lähtien. Sen sijaan Civilization 3 -peli jäi aikanaan vain kokeilun asteelle.

Pelin esittely on tarkoitettu senioreille, jotka eivät tunne esiteltävää peliä ollenkaan. Esittelyn tarkoituksena on antaa osanottajille yleiskuva pelistä ja sen pelaamisesta niin, että he ymmärtävät pelin idean, pystyvät arvioimaan sen kiinnostavuutta ja sopivuutta itselleen ja osaavat aloittaa pelaamisen, jos niin haluavat.

Esittelytilanteessa osanottajat voivat seurata näyttöruudun tapahtumia heijastettuna videoprojektorilla valkokankaalle. Osanottajia rohkaistaan esittämään kysymyksiä koko esittelyn ajan. 

Esittely lähtee liikkeelle pelin perusideasta – oman sivilisaation rakentamisesta kivikaudesta avaruusaikaan.

Ensimmäiseksi esittelen pelin aloittamisen ja sen yhteydessä tehtävät, peliin vaikuttavat valinnat käynnistämällä uuden pelin, tekemällä valinnat ja selostamalla niitä valinta kerrallaan. Alussa tehtäviä valintoja ovat
- maailman luonnon olosuhteet määrittelevä karttatyyppi, joka voi olla mm. maapallon kaltainen useasta mantereesta koostuva, saaristo, tai yksi laaja mantere
- maailman koko, ilmasto ja merenpinnan korkeus
- sivilisaatio, joka vaikuttaa siihen, mitä teknologioita lähtötilanteessa on käytettävissä, onko sivilisaatio esimerkiksi laajentumishakuinen, organisoitunut, agressiivinen, yritteliäs vai taloutta toiminnassaan painottava ja minkälaisia erikoisyksiköitä sillä on käytössään
- pelin vaikeusaste ja pelin etenemiseen vaikuttava pelinopeus.

Tämän jälkeen peli käynnistyy ja näkyviin tulee pelinäyttö, jossa on näkyvissä pieni kulmikas pala maastoa, uudisasukas, soturi, tietoa tilanteesta ja aktivoituna olevasta hahmosta sekä toimintopainikkeita. Pelinäytön avulla esitellään peliä ja pelaamisen perusteita kertomalla, että
- uudisasukkaan avulla perustetaan uusia kaupunkeja, joita sitten lähdetään kehittämään
- sotilaat puolustavat uudisasukasta ja kylää vihollisia vastaan
- sotilaan ja uudisasukkaan avulla voidaan myös tutkia ympäröivää maailmaa
- sotilasta ja uudisasukasta liikutellaan valitsemalla hahmo kohdistamalla siihen hiiri ja napsauttamalla vasenta painiketta
- hahmojen liikuttelun avulla saadaan myös uusia alueita näkyviin
- valittuna olevaa hahmoa liikutellaan viemällä hiiren kohdistin haluttuun kohtaan maastoa ja painamalla hiiren oikeaa näppäintä
- pelinäyttöä voidaan zoomata hiiren rullan avulla niin, että hahmoja, rakenteita ja maastoa voidaan tarkastella tarkemmin tai katoa yleisempää tilannekuvaa
- maaston eri kohtien ominaisuudet saadaan näkyviin viemällä hiiren osoitin haluttuun kohtaan, jolloin saadaan tietoa siitä, mitä tuotantoa ja raaka-aineita kyseisestä kohdasta on saatavilla
- uusia maastokohtia saadaan esiin liikuttamalla sotilasta ja uudisasukasta kartalla
- vuoro päätetään klikkaamalla punaista enter -painiketta

Ensimmäinen kaupunki kannattaa perustaa mahdollisimman nopeasti viemällä uudisasukas haluttuun kohtaan ja painamalla näytöllä olevaa Rakenna kaupunki -painiketta. Painikkeen painamisen jälkeen esiin tulee näyttö, johon voi kirjoittaa haluamansa kaupungin nimen.

Kaupungin perustamisen jälkeen kysytään, mitä kaupunkiin halutaan rakentaa. Aluksi valittavana ovat soturi, uudisasukas, työntekijä, varuskunta. Pelin edetessä valittavana olevien asioiden määrä lisääntyy. Valittavina oleviin asioihin voidaan vaikuttaa tutkimalla erilaisia asioita.

Rakentamisvalinnan jälkeen kysytään, mitä halutaan lähteä tutkimaan. Valittavana ovat aluksi muuraus, pronssivalu, mystiikka, purjehdus, metsästys ja karjankasvatus. Rakentaminen ja tutkiminen kestävät useamman vuoron ajan.

Työntekijän valmistuttua on sille annettava ensimmäinen tehtävä. Tehtävä valitaan saatavilla olevien raaka-aineiden ja haluttujen vaikutusten perusteella. Kaivostoiminnan avulla lisätään tuotantoa, pientiloja perustamalla saadaan tuloja, maatiloja perustamalla lisätään ruokatuotantoa ja teitä rakentamalla helpotetaan liikkumista. Pelin edetessä esiin tulee uusia raaka-aineita ja uusia tehtäviä.

Työntekijän valmistuttua tulee uusina rakentamisen mahdollisuuksina valittaviksi entisten lisäksi, suojamuuri, pyramidi, tiedustelija ja uudisasukas. On päätettävä, mitä lähdetään rakentamaan seuraavaksi. Valinnat vaikuttavat pelin tulevaan kulkuun.

Rakentamalla uusia uudisasukkaita voidaan perustaa uusia kaupunkeja ja laajentaa omaa sivilisaatiota. Rakentamalla sotilaita, saadaan turvaa rosvoja tai toisten sivilisaatioiden hyökkäyksiä vastaan. Sotilaat mahdollistavat myös toisten sivilisaatioiden valloittamisen ja niiden avulla voidaan suojella uusien kaupunkien paikkoja etsiviä uudisasukkaita. Tiedustelijan avulla voidaan tutkia ympäristöä. Rakentamalla lisää työntekijöitä voidaan lisätä tuotantoa. Pyramidien ja muiden maailman ihmeiden avulla saadaan erilaisia etuja.

Ensimmäisen työntekijän rakentamisen aikana osanottajille näytettään, miten ympäristöä tutkitaan sotilaan avulla. Samalla etsitään sopivaa paikkaa toiselle kaupungille. Ympäristöön perehtymisen aikana vastaan voi tulla vaarallisia eläimiä, pieniä kyliä tai toisten sivilisaatioiden edustajia. Toimintavaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia selostetaan näiden tilanteiden yhteydessä.

Esittelijä jatkaa pelin pelaamista jonkin aikaa ja selostaa samalla, mitä tekee ja miksi.

Lopuksi osanottajien annetaan kokeilla pelaamista. Palaamalla aloitusmenuun osanottajille annetaan mahdollisuus kokeilla pelin aloitukseen liittyvien valintojen tekemistä, ensimmäisen kaupungin paikan valintaa, kaupungin perustamista, rakentamiseen ja tutkimiseen liittyvien valintojen tekemistä ja ympäristön tutkimista sotilaan liikuttamisen avulla.

Miltä pelin esittely tällä tavalla tuntuu? Miten sitä voisi parantaa? Aikaa yhteen esittelykierrokseen on 30...40 minuuttia.

1 kommentti:

  1. Aloituksen lisäksi lyhyessäkin ajassa voidaan esitellä pelin etenemistä ja myöhempiä vaiheita laajemmin, jos esittelijä on etukäteen pelannut pelin ja tallentanut sopivia kohtia esitettäväksi.

    VastaaPoista