Nykyajan seniorit,
joita ovat ennen vuotta 1950 syntyneet seniorit, käyttävät
tietokonepelejä viihteenä ja ajanvietteenä varsin vähän, kuten
edellisessä postauksessa esitellystä Enterin pelikyselystäkin käy
ilmi. Tähän on varmasti monia syitä. Seniorit eivät esimerkiksi
tunne tarjolla olevia erilaisia pelejä ja peligenrejä, heillä ei
ole käytettävissään pelaamiseen tarvittavia tietokoneita ja
laitteita tai niiden käyttö ja pelaamisen aloittaminen tuntuvat
vaikealta. Osa todennäköisesti kokee tietokonepelit vain lapsille
ja nuorille kuuluvina. Tietokonepelejä pelaavat aikuiset senioreista
puhumattakaan saatetaan nähdä jotenkin lapsellisina tai muuten
outoina kummajaisina, joten pelaamista ei edes kokeilla.
Senioreiden
tilanne tulee kuitenkin muuttumaan. Jo lähitulevaisuuden
senioreille, joita voitaisiin kutsua vaikkapa X-senioreiksi, mutta
erityisesti seuraavien sukupolvien Y- ja Z-senioreille tietokonepelit
tulevat olemaan itsestään selvä ja luonnollinen ajanvietteen ja
viihteen muoto. He ovat tottuneet käyttämään tietotekniikkaa ja
olleet monin tavoin mukana myös tietokonepelien maailmassa sekä
itse pelaten että seuraamalla lastensa ja lasten lastensa
pelaamista. Heille tietokonepelien pelaaminen on tuttua, hauskaa,
hyvää, mielenkiintoista ja arvostettua ajanvietettä ja viihdettä.
Heillä on lisäksi kokemuksia siitä, miten tietokonepelien
pelaamisen avulla voidaan kehittää esimerkiksi kielitaitoa,
ongelmanratkaisutaitoja ja netissä pelattavien joukkuepelien avulla
myös johtamis- ja yhteistyötaitoja. Asenteisiin tulee varmasti
vaikuttamaan myös peliteollisuuden menestyminen ja pelillisyyden
(gamification) hyödyntäminen työn tekemisen, organisoinnin ja
johtamisen kehittämisessä.
Pitäisikö ennen vuotta 1950
syntyneitä nykyajan senioreita aktivoida, kannustaa ja auttaa
hyödyntämään tietokonepelejä ajanvietteenä nykyistä enemmän?
Mikä rooli tässä voisi olla seniorien palvelutaloilla ja vaikkapa
kirjastoilla? Voisivatko nuoret tulla mukaan opastamaan ja neuvomaan
senioreita ja pelaamaan heidän kanssaan?
Entä mikä on tilanne vuosina
1950-1959 syntyneen, vielä työelämässä toimivan seuraavan
seniorisukupolven eli X-senioreiden osalta? Mitkä ovat heidän
asenteensa ja valmiutensa tietokonepelien hyödyntämiseen sitten,
kun heistä tulee senioreita?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti