maanantai 26. tammikuuta 2015

Tulevaisuuden X, Y ja Z-seniorit suhtautuvat tietokonepeleihin nykyistä seniorisukupolvea myönteisemmin.

Nykyajan seniorit, joita ovat ennen vuotta 1950 syntyneet seniorit, käyttävät tietokonepelejä viihteenä ja ajanvietteenä varsin vähän, kuten edellisessä postauksessa esitellystä Enterin pelikyselystäkin käy ilmi. Tähän on varmasti monia syitä. Seniorit eivät esimerkiksi tunne tarjolla olevia erilaisia pelejä ja peligenrejä, heillä ei ole käytettävissään pelaamiseen tarvittavia tietokoneita ja laitteita tai niiden käyttö ja pelaamisen aloittaminen tuntuvat vaikealta. Osa todennäköisesti kokee tietokonepelit vain lapsille ja nuorille kuuluvina. Tietokonepelejä pelaavat aikuiset senioreista puhumattakaan saatetaan nähdä jotenkin lapsellisina tai muuten outoina kummajaisina, joten pelaamista ei edes kokeilla.

Senioreiden tilanne tulee kuitenkin muuttumaan. Jo lähitulevaisuuden senioreille, joita voitaisiin kutsua vaikkapa X-senioreiksi, mutta erityisesti seuraavien sukupolvien Y- ja Z-senioreille tietokonepelit tulevat olemaan itsestään selvä ja luonnollinen ajanvietteen ja viihteen muoto. He ovat tottuneet käyttämään tietotekniikkaa ja olleet monin tavoin mukana myös tietokonepelien maailmassa sekä itse pelaten että seuraamalla lastensa ja lasten lastensa pelaamista. Heille tietokonepelien pelaaminen on tuttua, hauskaa, hyvää, mielenkiintoista ja arvostettua ajanvietettä ja viihdettä. Heillä on lisäksi kokemuksia siitä, miten tietokonepelien pelaamisen avulla voidaan kehittää esimerkiksi kielitaitoa, ongelmanratkaisutaitoja ja netissä pelattavien joukkuepelien avulla myös johtamis- ja yhteistyötaitoja. Asenteisiin tulee varmasti vaikuttamaan myös peliteollisuuden menestyminen ja pelillisyyden (gamification) hyödyntäminen työn tekemisen, organisoinnin ja johtamisen kehittämisessä.

Pitäisikö ennen vuotta 1950 syntyneitä nykyajan senioreita aktivoida, kannustaa ja auttaa hyödyntämään tietokonepelejä ajanvietteenä nykyistä enemmän? Mikä rooli tässä voisi olla seniorien palvelutaloilla ja vaikkapa kirjastoilla? Voisivatko nuoret tulla mukaan opastamaan ja neuvomaan senioreita ja pelaamaan heidän kanssaan?

Entä mikä on tilanne vuosina 1950-1959 syntyneen, vielä työelämässä toimivan seuraavan seniorisukupolven eli X-senioreiden osalta? Mitkä ovat heidän asenteensa ja valmiutensa tietokonepelien hyödyntämiseen sitten, kun heistä tulee senioreita?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti